گفتگو با معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان یزد :

همه دلسوزان فرهنگ موظف به حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر هستد

گروه گفتگو-حسن مفیدی یکی از با سابق ترین معاونین اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد است.بنابراین وقتی به دیدگاه یک صاحبنظر در عرصه تئاتر نظرات خود را بیان می کند بر این اعتقاد است که هنرمندان نمایش استان درایام دفاع مقدس آثار ارزشمندی را به ثبت رسانده ا ند که در کشور بی نظیر بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به سابقه ای که در فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد دارید تئاتر استان را به خوبی شناخته ولمس کردید؟بنابراین نظر شما در جهت ارتقاءورسیدن به جایگاه اصلی تئاتر استان در سطح کشور چیست،می گوید:تئاتر یزد از دهه 60به شکل رسمی فعالیت خود را اغاز نمود وتا امروز که حدود 25 سال ازحضور هنرمندان نمایش در صحنه می گذرد فراز ونشیب هایی را داشته است که مهمترین نکته آن کم توقعی، عشق ودلسوزی هنرمندان یزدی به مقوله تئاتر بوده است.

وی می افزاید:در ایام دفاع مقدس وپس از آن آثار ارزشمندی که سوابق آن موجود است توسط هنرمندان تئاتر تولید شده است که نشان می دهنده ارتقاءسطح تئاتر استان ومطرح کردن ان در سطح کشوراست و بایددر این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

معاون فرهنگی وهنری ارشاداسلامی استان یزد برای ارتقاء این رشته هنری پیشنهاداتی دارد.وی معتقد است:ابتداباید هنرهای نمایشی را به عنوان یک هنر زنده واثر گذار در راه تعالی انسان وترویج فرهنگ ملی-مذهبی باور نمود.این باور منحصر به یک دستگاه ویا یک اداره خاص نمی شود،بلکه باید همه دلسوزان فرهنگ ومسئولان با حضور در اجراها و حمایت های لازم هنر نمایش استان را مورد حمایت خود قرار دهند.

مفیدی ادامه میدهد: مرحله دوم تقویت بنیه علمی هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان است که با برگزاری کارگاههایآموزشی مستمر واستفاده از تجربیات پیشکسوتان و اساتید کشوری می تواند اولین برنامه ریزی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد باشد.

وی می گوید:طبیعی است برای اجرا وبه صحنه در آوردن نمایش متناسب با ارزشهای ملی ودینی به منظور آشنا دادن مردم با تئاتر باید متون مناسب(نمایشنامه)داشته باشیم، که با توجه به استعداد نویسندگان یزدی وعلاقه آنان به امور نمایش باید بحث نمایشنامه نویسی رادر استان تقویت نماییم چرا که با تولید آثار بومی در یک دوره کوتاه مدت تحول مثبت وارزشمندی در عرصه نمایش استان ایجاد خواهد شد.

وی در پایان اظهارا میدواری می کند:با تقویت وتجیز سالن های نمایش زمینه برای کار نمایش وجود دارد و انتظار ما هم این است هنرمندان نمایش استان بیش از گذشته با یک خیزش اساسی جایگاه تئاتر استان را ارتقاء ببخشند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا